tisdag 31 mars 2009

Hurtbulle

Delar även med mig av brödet jag bakade idag. Världens smidigaste bröd. Jag tror jag spenderade 20 min med att röra ihop ingredienserna och sen in i ugnen i ca 1 h, klart! Ingen jäsning och ingen jobbig utbakning plus att brödet blev gott. Istället för att använda vetemjöl tog jag istället grahamsmjöl och rågmjöl, ett litet nyttigare alternativ.

Hurtbulle 1 limpa
2 dl fiberberikade havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl russin
1 dl grovhackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl mild yoghurt
1/2 dl flytande honung
1/2 dl lingonsylt

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser. Rör i yoghurt, honung och sylt. Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 h. Ta upp limpan ur formen och låt den svalna under bakduk.

(receptet är från arla)

1 kommentar: