tisdag 15 september 2009

HPTN

HPTN är en metod där man bland annat identifierar beteendestilar hos människor i vår omgivning. Få insikt om sina egna starka och svaga sidor och hur omgivningen kan uppfatta ens beteende och skapa en förståelse för hur vi på bra sätt kan jobba i team och förbättra effektiviteten vid möten med andra.
H= handlingsorienterad
en person som är riskvillig, drivande, styrande, dominerade och målinriktad person.
P= Personorienterad
en som är duktig på att skapa nya kontakter, charmig, känslig, positiv och idérik
T= trygghetsorienterad
en person som är vårdande, snäll, gillar trygghet och behöver inte vara i centrum och en bra lyssnare.
N= normorienterad
en person som är logisk, noggrann, kritisk och kvalitetsmedveten
För att en gupp ska funka bäst behöver man helst en person av varje. En person som är H som är drivande och vill få resultat. En som är P som är idérik. En N person som kan vara kritisk och tänka logiskt om idén. Och en person som är T kan hålla ihop gruppen och se till att alla tar del i arbetet.
Ja jag hoppas ni förstår vad hela idén om HPTN funkar. Är iaf ett väldigt intressant sätt att se mer hur en person är och speciellt sig själv och få mer förståelse till varför alla är så olika.

4 kommentarer:

  1. Jag hade högst av T och N. Det är som ett diagram man får så ser man hur mycket man har av varje del, och H var i botten hos mig hehe. P lite högre iaf. Men det stämmer grymt bra in på hur jag e.

    SvaraRadera
  2. Kan jag tänka mig.. vad spännande med såna där test... Kan du lära dig och göra på mig??

    SvaraRadera
  3. Man gör det tyvärr på en sida på internet som sen en person som jobbar med det måste sammafatta och komma fram till resultatet. annars hade jag gjort det :)

    SvaraRadera