onsdag 21 december 2011

Brödbakning

Jag har en sjukt rastlös dag, visst jag har att göra eftersom jag tvättar, julpyntar, bakar bröd och annat småpyssel. Men får jag någon ro, NEJ! Jag kan verkligen inte vara ledig, men när jag väl är på jobbet eller i skolan så vill jag bara ha helg. Jag är ett frågetecken! Det värsta när jag är rastlös är att jag blir grinig. Tur att jag bara har mig själv att umgås med idag!

Hur som helst så tänkte jag faktiskt dela med mig av ett gott och väldigt enkelt bröd. Jag är ingen mästare på det här med bröd, eller baka över huvudtaget, men detta kan man inte riktigt misslyckas med (peppar peppar ta i trä) Bästa är att man inte behöver jäsa skiten utan det är bara att blanda och in i ugnen. 

Ingredienser
4 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
4 dl blandade frön t.ex. linfrö, rågkross, solrosfrön, vetekli
4 tsk bikarbonat
1 tsk salt
0,5 dl olivolja eller matolja
0,5 dl sirap, funkar med både ljus och mörk
1 liter filmjölk

Gör sen så här:
1. Blanda ihop alla torra ingredienser
2. Blanda ner olja, sirap och filmjölk. Blanda till en jämn smet.
3. Fördela smeten i två smorda långapnnor
4. In i ugnen, 175 grader i 100 min.
Klart!

Jag brukar inte riktigt ha inne brödet i 100 min utan typ 80-90 min, det blir mer saftigt då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar