tisdag 7 augusti 2012

En lärorik kväll

Igår utökade jag min kunskap om mjölkrobbotar, kossor, gårdar och livet som bonde. Det roligaste jag fick höra var att kossorna kan vara laktosintoleranta och att en kalv fick havremjölk istället. Det som var mest intressant var att se robbotarna och hur dem fungerar. Det bästa igår var jätte god mat och trevligt sällskap men det trista var att höra om mjölkpriserna. Nu är jag inte så insatt i detta men det är tråkigt och höra hur mjölkbönder sliter och får knappt något för det, även att idyllen med kossor på grönbete och små gårdar kan vara borta om 10-15 år, trist! Jag vet inte vad man ska skylla på, Arla, EU, världen? Men som vanligt är det de hårt arbetande som drabbas och folket i kostymerna kan fortsätta sitta lugnt i sina kontorsstolar med samma lön, synd!



1 kommentar:

  1. Det var kul att ni följde med :)
    Här är en artikel i Västerviks Tidningen om mjölkpriset och fam. Hellner som vi var hos: http://www.vt.se/nyheter/arkiv.aspx?articleid=6500636

    SvaraRadera