söndag 21 oktober 2012

Indien

Fredagen 12/10
Sov som en gudinna första natten i Indien. Dock fick vi ingen sovmorgon utan vid klockan åtta var vi på väg mot dagens första stopp. Vindarnas palats var ett kort stopp som vi gjorde, vi tog lite kort, tittade på en ormtjusare och sedan var vi på väg igen. Andra stoppet var Amber Fort, upp till fortet red vi på elefanter, vi fick en gammal elefant så vi kom sist upp men jag var glad att det gick sakta. Högt och läskigt var det! På Amber fort fick vi en guidad tur av Shikta dock får jag vara ärlig och säga att jag inte lyssna med båda öronen så jag får läsa på om fortet i efterhand. Det var hur som helst en riktigt maffig byggnad och otroligt vacker! En galen jeepfärd med springande försäljare efter bilen tog oss ner till bussen. Vi åkte vidare och gjorde ett snabbt stopp vid ett vattenpalats, någon kunglighets sommarstuga typ. Efter det åkte vi på hotellvisning och så åt vi en STARK lunch. Jaipurs handcraft market var vårt nästa stopp. Där fick vi se hur de tryckte tyg och hur de knöt stora som små mattor och hela processen som mattorna går igenom. En del mattor tar ca 2 år att göra. Efter visningen fick vi gå och sätta oss i rum, där bjöd dem på rom och cola, te och lite tilltugg och så visade dem en massa mattor som kostade mellan 10 000 - 100 000 kr. Tyvärr behövde jag ingen matta ;) 

Detta var halva dagen resten får jag skriva sen. Nu ska vi till Malin för fika och Solsidan.

Vindarnas palats 

På väg mot Amber Fort


Vår Guide Shikta och gruppen


Här ser man sista biten av elefantturen
Vattenpalatset
Mattvisningen med rom och cola

1 kommentar: