fredag 11 november 2011

Välkommen till Paradiset

I Välkommen till Paradiset följer Jennie Dielemans de moderna turistströmmarna - från massturismens födelse på Gran Canaria till dagens chartersuccé Thailand.
Tillsammans med fotografen Shahab Salehi har hon
träffat miljöadvokater i Mexiko, turistarbetare i Dominikanska Republikens slumområden och de burmesiska flyktingar som bygger hotellen i Thailand. De slår följe med backpackers som letar efter ett krig i Vietnam, hänger med Phukets sexturister och hamnar på ett mänskligt zoo.

Denna bok läser jag just nu, det är en del av kursen Hållbar tursim. Den här borde alla som reser läsa. Jag kan säga att jag får dåligt samvete, jag får känslan att jag inte vill resa mer eller ens sälja reser. Klart kan jag inte sluta, men jag kommer försöka göra/tänka annorlunda. försöka få andra att tänka till!
Det behövs en så sjukt stor förändring här i världen om turismen ska fortsätta växa. Jag vill att all inclusive försvinner, blir spyfärdig på människor som åker iväg och villa ha svensk mat, "svenskt" kaffe och svär över att människor inte fattar svenska eller knappt engelska. Jag vill skjuta varenda människa som åker utomlands och utnyttjat barn sexuellt. Och varför är det så svårt att skänka 5 kr som ett klimatbidrag när man köper en resa för flera tusen?

Resa är en viktigt del att öka sin förståelse för andra kulturer, religioner, för varandra. Tänkt på det istället när ni är utomlands än att ni saknar svenska köttbullar, bra kaffe och jobbar stenhårt med solbrännan.

Jag säger inte att jag är den perfekta turisten men jag har helt klart fått ett annat tankesätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar