söndag 20 november 2011

Grönt VS Rosa

Det uppstod en diskussion idag. Nu ska ni inte tro att det var en het diskussion utan vi bara undrade och konstaterade. Men ibland kan jag inte släppa vissa saker utan jag måste helt enkelt få veta det "riktiga" svaret.
(vad skulle vi göra utan google?)

Det hela började iaf när Gustaf idag köpte en prinsessbakelse och vi blev båda besvikna när bakelsen inte innehöll någon sylt, bakelsen var helt enkelt inte så god. Vi tänkte att dem hade säkert bara glömt sylten. Men icke. Johanna jobbar där och jag sa det till henne men då berättar hon att en riktig prinsessbakelse innehåller ingen sylt utan bara vaniljkräm. Det är operabakelsen som har sylt plus den rosa marsipanen. 

Detta kunde jag ju inte hålla med om (inte Gustaf heller när jag ringde honom)

Frödinge har ju sylt i sin prinsesstårta, så vi tänkte att det är så vi har det i Småland. Då berättar Hanna att hon hade ätit prinsesstårta i helgen och den var det sylt i, hon bor i Falun. Så min spekulation krasade. 

Frågan är helt enkelt, ska prinsessbakelse ha sylt eller inte?


Jag blev tvungen att ta hjälp utav google och hittar ett perfekt svar på kakbloggen.se

En prinsesstårta består av fyra ingredienser, sockerkaka, grädde, vaniljkräm och marsipan (grön). tillsätter man sylt blir det en operatårta. Ska man gå tillbaka i historien så var det så att prinsessorna älskade denna tårta när den kom och därav namnet. De danska prinsessorna tyckte om den som den var, men de svenska små sessorna tyckte den behövde mer socker och tillsatte sylt. Detta var den korta historien. Man kunde helt enkelt inte ha två olika tårtor med samma namn så den med sylt fick heta operatårta. 
(vill ni veta mer kan ni läsa här)

Jag tycker sånt här ganska onödigt vetande är roligt. Nu har ni fått pytteliten historia- och bakverkslektion. Intressant va :)

Vad är svaret då? 
För mig ska en prinsesstårta ha sylt men det ju inte rätt, eller?




2 kommentarer:

  1. Oh vilken tur att du googlade fram svaret, satt och blev alldeles upprörd. för SJÄLVKLART måste det vara sylt i prinsesstårtan!

    SvaraRadera
  2. Så skönt att någon mer inser allvaret i detta och att det självklart ska vara sylt i prinsesstårtan :)

    SvaraRadera